Re: Vielse Jerslev, Hjørring Amt 9. dec 1843
Indsendt af:
Ole Bitsch Dupont (IP Logget)
Dato: 20/03-04 12:53
Kære Jette, godt at høre fra dig igen!
Og tak for opslaget, det satte noget på plads. Som du kan se af nedenstående (i uddrag) har jeg haft mistanke om, at den gode Christen Hansen havde været gift før, da han bliver gift med min ane Johanne.
De 2 FT viser de 2 familier, og jeg ved ikke, om du måske kunne finde hans første kone død i Jerslev?
Han bliver tydeligvis skilt fra Johanne nogle få år efter, hvorefter hun drager til USA.
En hjælpsom medforsker har så fundet en måske 3. kone (vielsen i 1858 i Jerslev). Samme person fandt også Christen død 16. september 1862 (hvor jeg tidligere gik ud fra, at han døde i 1846).
Ville du have ulejlighed med at slå denne 3. vielse op, samt hans død?
Jeg er ikke klar over, om man kan finde noget om skilsmisser.
Nederst har jeg indsat oplysninger fra Hallund kirkebog om bl.a. Christen.
Mange hilsner fra Ole
---------------------------------------------------------------------------------
hjoerring, Børglum, Jerslev, Jerslev sogn, Omgangsskoledistrictet, , et Hus, 7, FT-1840 (FT online siger også: HULVEIEN, 7, ET HUUS)
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Christen Hansen, 33, Gift, , Husmand og Daglejer,
Karen Kirstine Niels Datter, 21, Gift, , hans Kone,
Niels Christian Christensen, 1, Ugift, , deres Søn,
-------------------------------------------------------------------
Samtlige personer i husstanden
hjoerring, Børglum, Jerslev, Hulveien, , et Huus, 3.48, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Christen Hansen, 38, Gift, , Broelægger, Albæk Sogn, Hjørring Amt
Johanne Albertsdatter, 34, Gift, , hans Kone, Hallund Sogn, Hjørring Amt
Jens Christensen, 9, Ugift, , deres Barn, Hallund Sogn, Hjørring Amt
Karen Christensdatter, 3, Ugift, , deres Barn, her i Sognet [Jerslev]
-------------------------------------------------------------------------------------
CHRISTEN HANSEN
Male
Marriages:
Spouse: ELSE MARIE PEDERSEN
Marriage: 23 NOV 1858 Jerslev, Hjorring, Denmark
------------------------------------------------------------------------------------------
"B8373","KB-1813-1891-DÅB","Hallund","Børglum","Hjørring","80502","214,00","64 No. 13","Jens Christensen","M","1836 20. October","Huulhøy","1836 20. November","Hallund","","uægte","udlagt Barnefader Ungkarl Christen Hansen","tjente i Kornumgaard i Vesterbrønderslev Sogn,","Pigen Johanne Albrechtsdatter","tjente i Hvilshøygaard, da Leiermaalet blev begaaet","Pinden i Jerslev Sogn - hos sin Fader Albrecht Pedersen i Huulhøy","Husmand Peder Sørensens Hustrue Maren Larsdatter af Agholm i Østerbrønderslev Sogn og Bye. Pigen Ane Albrechtsdatter, som tjener Christian Renden i Østerbrønderslev Sogn og Bye (Hun er Søster til Barnets Moder), Gaardmand Peder Nielsen af","Hedegaard i Øster Brønderslev Sogn, Huusmand Jens Jensen, der beboer et Huus på Hvilshøi Mark, Ungkarl Christen Albrethsen, som tjener Christen Madsens enke i Hvingemark (Han er broder til barnets moder).