Dis-Danmark - Tilbage til forsiden
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden
Her kan du søge og tilbyde hjælp til opslag på arkiver og i bøger og opslagsværker. Ligeledes kan du bede om hjælp, når du skal søge familie i udlandet.  
Gå til:  GrupperEmnerNyt emneFAQ - HjælpReglerSøgLog ind
Gå til side: 12Næste
Aktuel side: 1 af 2
Vielse Jerslev, Hjørring Amt 9. dec 1843
Indsendt af: Ole Bitsch Dupont (IP Logget)
Dato: 18/03-04 13:45

Har nogen mulighed for et enkelt opslag:

Vielse i Jerslev 9. december 1843 mellem: Christen Hansen, f. ca. 1807 i Albæk Sogn, Hjørring Amt og Johanne Albrethdatter (eller Albertsdatter), f. 17. februar 1811 i Hallund Sogn.

De har på daværende tidspunkt i hvert fald sønnen Jens Christensen, f. 20. oktober 1836 i Hallund.

På forhånd tak.

Venlig hilsen Ole Dupont

Re: Vielse Jerslev, Hjørring Amt 9. dec 1843
Indsendt af: Jette Carlsen 8800 (IP Logget)
Dato: 20/03-04 12:26

Kære Ole,
Desværre kan jeg ikke komme på LAV for tiden, men Jerslev har jeg selv på microkort, så her er vielsen:
D. 7. oktober 1843 meldte sig til ægteskab enkemand efter første kone Christen Hansen 36 år født i Faldt? i Albæk sogn og døbt 14. januar 1807 - har haft de naturlige kopper - husmand i Lille Huulveien
Pigen Johanne Albertsdatter 32 år døbt i Hallund 17. februar 1811 vacc. af Eggert 16. november 1813 tjenende i Lille Huulveien
Forlovere: boelsmand Hans Jensen i F? og husmand Hans Christensen i P?
Desværre er forlovernes bopæle svære at læse. Der er så mange specielle stednavne på den egn, men hvis det er væsentligt, kan man sikkert finde ud af det ved at se på en fkt., hvor man jo kan se alle disse specielle navne. Jeg er overbevist om, at det er "lokale forlovere".
viet 9. december 1843 i kirken.(Jerslev)
Hvis du mangler mere fra Jerslev er du velkommen til at kontakte mig igen.
Gode hilsener fra Jette i Viborg

Dato: 20/03-04 12:53

Kære Jette, godt at høre fra dig igen!

Og tak for opslaget, det satte noget på plads. Som du kan se af nedenstående (i uddrag) har jeg haft mistanke om, at den gode Christen Hansen havde været gift før, da han bliver gift med min ane Johanne.

De 2 FT viser de 2 familier, og jeg ved ikke, om du måske kunne finde hans første kone død i Jerslev?

Han bliver tydeligvis skilt fra Johanne nogle få år efter, hvorefter hun drager til USA.

En hjælpsom medforsker har så fundet en måske 3. kone (vielsen i 1858 i Jerslev). Samme person fandt også Christen død 16. september 1862 (hvor jeg tidligere gik ud fra, at han døde i 1846).

Ville du have ulejlighed med at slå denne 3. vielse op, samt hans død?

Jeg er ikke klar over, om man kan finde noget om skilsmisser.

Nederst har jeg indsat oplysninger fra Hallund kirkebog om bl.a. Christen.

Mange hilsner fra Ole

---------------------------------------------------------------------------------

hjoerring, Børglum, Jerslev, Jerslev sogn, Omgangsskoledistrictet, , et Hus, 7, FT-1840 (FT online siger også: HULVEIEN, 7, ET HUUS)
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Christen Hansen, 33, Gift, , Husmand og Daglejer,
Karen Kirstine Niels Datter, 21, Gift, , hans Kone,
Niels Christian Christensen, 1, Ugift, , deres Søn,
-------------------------------------------------------------------
Samtlige personer i husstanden

hjoerring, Børglum, Jerslev, Hulveien, , et Huus, 3.48, FT-1845
Der vises flg. felter:

Christen Hansen, 38, Gift, , Broelægger, Albæk Sogn, Hjørring Amt
Johanne Albertsdatter, 34, Gift, , hans Kone, Hallund Sogn, Hjørring Amt
Jens Christensen, 9, Ugift, , deres Barn, Hallund Sogn, Hjørring Amt
Karen Christensdatter, 3, Ugift, , deres Barn, her i Sognet [Jerslev]
-------------------------------------------------------------------------------------

CHRISTEN HANSEN
Male

Marriages:
Spouse: ELSE MARIE PEDERSEN
Marriage: 23 NOV 1858 Jerslev, Hjorring, Denmark
------------------------------------------------------------------------------------------

"B8373","KB-1813-1891-DÅB","Hallund","Børglum","Hjørring","80502","214,00","64 No. 13","Jens Christensen","M","1836 20. October","Huulhøy","1836 20. November","Hallund","","uægte","udlagt Barnefader Ungkarl Christen Hansen","tjente i Kornumgaard i Vesterbrønderslev Sogn,","Pigen Johanne Albrechtsdatter","tjente i Hvilshøygaard, da Leiermaalet blev begaaet","Pinden i Jerslev Sogn - hos sin Fader Albrecht Pedersen i Huulhøy","Husmand Peder Sørensens Hustrue Maren Larsdatter af Agholm i Østerbrønderslev Sogn og Bye. Pigen Ane Albrechtsdatter, som tjener Christian Renden i Østerbrønderslev Sogn og Bye (Hun er Søster til Barnets Moder), Gaardmand Peder Nielsen af","Hedegaard i Øster Brønderslev Sogn, Huusmand Jens Jensen, der beboer et Huus på Hvilshøi Mark, Ungkarl Christen Albrethsen, som tjener Christen Madsens enke i Hvingemark (Han er broder til barnets moder).

Indsendt af: Bente Dyrstad - 4690 (IP Logget)
Dato: 20/03-04 13:40

hej Ole

jeg kan se det gav bonus det jeg havde fundet. Det glæder mig meget.

Mange hilsener
Bente

Dato: 20/03-04 16:16

Hej Ole,
Denne gang kan jeg desværre ikke svare på alle dine spørgsmål, men her er, hvad jeg fandt:
Christen Hansens 1. kone dør som følger:
Karen Kirstine Nielsdatter død i Jerslev 20. december 1840 og begraves 27. december s.å. "Chresten Hansens kone i Lille Hulveien 21 år."
Her er ingen tvivl om, at det er den rette person.

Så prøvede jeg at finde Christen Hansen død. Du skriver, at du tidligere gik ud fra, at han var død 1846. Dette prøvede jeg at slå op, men der er ingen Christen Hansen død i 1846 eller er der?
Den 30. november 1846 står der rigtig nok Christen Hansen, men der hvor hans alder, opholdssted etc. skulle stå står der:Karen Cathrine Nielsdatter 3 1/4 år slegfredsbarn. Det er naturligvis en fejl, da hun jo står under døde mandkøn - til gengæld står hun ikke under døde hunkøn. Det kan jo godt være, at Christen Hansen er død på omtalte dato, men så står der ikke noget om ham overhovedet, og hans navn er jo ret almindeligt, så det er vel usikkert? - har du mon set et skifte eller hvor har du hans død fra?
Så prøvede jeg at finde ham død 16. september 1862, som du også opgiver:
16 september er der ingen Christen Hansen. Det er der derimod 22. oktober 1862: Christen Hansen - gift gårdmand i Jerslev Mark alder 67 år. Alderen er vanskelig at læse, men både min mand og jeg mener, der står
67 år, det er i alle tilfælde "noget der begynder med 6". Da du jo ved, at Christen er født i 1806/1807 kan det jo nok ikke passe. Alderen kan godt være lidt forkert, men dette er nu nok rigeligt og hvorfor skulle han pludselig være "gårdmand på Jerslev Mark". Naturligvis kan det være ham, men mon ikke det er usikkert?
Så forsøgte jeg at slå hans 3die vielse op i 1858, men jeg kan slet ikke finde vielser og fødte mellem 1852 og 1869 på mine kort. Det er desværre den slags kort, hvor "resterende sider er skrevet, hvor der har været plads i kirkebogen". Måske er de et eller andet sted, men jeg synes nu jeg har set ret grundigt efter. Måske kan man på LAV finde ud af, hvor de manglende vielser og fødsler kan være. Jeg har været syg i længere tid og der går nok nogen tid endnu før jeg kan komme på arkivet igen. Måske kan en anden undersøge det for dig på LAV?
Christen Hansens datter Karen Christensdatter (født 29. april 1842 - uægte ) går jeg ud fra du har, da du ikke spørger om hende. Hvis ikke slår jeg hende gerne op igen.
Hvad ved du mere om Christen Hansen. Får han flere børn? Han du prøvet en senere folketælling? Han kan måske være død eller flyttet på et helt andet tidspunkt? Hvornår bliver han skilt og hvornår rejser Johanne til U.S.A.? Står hun som enke eller fraskilt, når hun rejser?
Hvis der er noget jeg kan gøre hjemmefra er du velkommen til at skrive igen.
Skilsmisser kan du godt med lidt held finde noget om, men så må du på LAV. Hvis du finder skilsmissen kan du være heldig at få mange "gode" personlige oplysninger.

Mange gode hilsener fra Jette i Viborg

Dato: 20/03-04 17:33

Hej Jette (og mand),

Lidt surt når der er rod i kirkebogen, men det var fint at få Karen Kirstine på plads. Den liden Niels Christian "forsvinder" åbenbart (måske til moderens familie), for han er ikke med i FT 1845.

Christens død i 1862-versionen har jeg fra Bente Dyrstad, som har fundet den på FS, så den er jo ikke helt sikker.

Den i 1846 må jeg indrømme, at jeg formodede, da Jens bliver sat i pleje (igen) hos morforældrene, mens Johanne tager Karen med sig til USA.

I en anden amerikansk database står Johanne og Christen som viede 24. juli 1846. Hvis det er rigtigt, er de så blevet gift igen? Måske en betingelse for, at hun kunne få emigrationstilladelse?

Karen kommer til at hedde Karen Hansen i USA, hvor hun bliver dansk gift. Både hun og moderen bliver der indtil deres død. Johanne bliver kaldt Albertson.

Så er der jo Christian, ja, ser man lidt på hans meritter, kunne man godt få den tanke, at de var blevet skilt.

Han får Jens med Johanne i 1836, hvor de ikke er gift.

Han får Niels Christian med Karen Kirstine Nielsdatter i 1839. Mon ikke de bliver gift deromkring eller lidt før?

Så får han Karen med Johanne i 1842 (altså efter den første kones død), og i 1843 bliver han så gift med Johanne.

Men at han tydeligvis har spillet på mindst 2 heste, var måske mere, end den gode Johanne ville finde sig i, og hun beviser jo ved sin emigration, at hun har ben i næsen. Det kunne i hvert fald godt tyde på, at der muligvis har været tale om skilsmisse.

Ved du, om man kan finde ud af, hvornår de emigrerede, og om Christen måske var med og senere rejste hjem?

Johanne bliver en del af mormonbevægelsen i 1888 og dør så i 1899. Mormonerne skriver: "She was sealed to her spouse on 19 Jun 1970 at Salt Lake Temple. Christen Hansen was born on 18 Jun 1807 in Aagard, Bindslev, Hjørring, Denmark and died on 16 Sep 1862 in ,,, Denmark".

Aagaard og Bindslev og den 18. i stedet for den 8. Men som sagt er der tit unøjagtigheder hos mormonerne.

Det med at Christen pludselig skulle være blevet gårdmand, kunne måske hænge sammen med vielse nr. 3 (hvis den er rigtig), det ville ikke være hverken første eller sidste gang, at nogen gifter sig til en gård.

Til slut vil jeg ønske dig god bedring!

Mange hilsner fra Ole

Dato: 20/03-04 21:23

Hej Ole,
Jeg kan jo ikke hjælpe dig ret meget hjemmefra, men jeg har set lidt på kirkebogen i Jerslev 1844 - 1848 bare for at få en fornemmelse af, om der på den tid er flere Christen Hansen. Der er mindst 4 ægtepar nemlig Christen Hansen og Anne Marie Larsdatter, som får børn i 1844, 1846 og 1847.
Så er der Christen Hansen og Marie Pedersdatter, som får barn i 1847 og så er der Christen Hansen og Helle Madsdatter - gårdfolk på Jerslev Mark som ligeledes får barn 1847. Endelig er der din Christen Hansen, som foruden de børn du har nævnt i alle tilfælde får endnu en søn Albert Christensen 17. november 1846 - han døbes 6. december 1846.

Det er ikke særligt sandsynligt, at det er din Christen Hansen, som dør i 1846, så ville det fremgå ved Alberts fødsel/dåb, at han var søn af afdøde Christen Hansen.

Hvis vi ser på den Christen Hansen, som dør i 1862, så skulle det da være mærkeligt, hvis det ikke var ham, som var gift med Helle Madsdatter - gårdfolk på Jerslev Mark. Du har ganske ret i, at man ofte gifter sig en gård til, men din Christen Hansens alder passede jo ikke særligt godt til den afdøde C.H.

Derfor tror jeg, at din Christen Hansen enten stadig er i sognet eller er flyttet derfra. Har du mon ikke mulighed for at se en folketælling fra 1850 og senere. Det ville være en stor hjælp.

Jeg har for en ordens skyld set efter om Christen Hansen er viet til Johanne igen 24. juli 1846. Det er han ikke - i alle tilfælde ikke i Jerslev.

Du skriver, at FS ikke altid er helt sikkert. Det ved jeg faktisk intet om. Jeg har aldrig fundet nogetsomhelst på nettet, hverken folketællinger eller kirkebogsindførsler. Det er ikke fordi jeg ikke vil, men jeg har ærligt talt ikke forsøgt endnu. Jeg bor jo i Viborg og bruger som oftest Landsarkivet, men jeg har da adskillige problemer med min egen slægt, som jeg ikke umiddelbart kan løse, så jeg må jo se at finde ud af, hvordan I andre gør, når I finder alt muligt alle vide vegne. Kan du f.eks. finde fkt. 1850 for Jerslev og eventuelt senere tællinger? Hvis du kan, hvordan gør du så?

Du spørger, om man kan finde ud af, hvornår bestemte personer rejste til U.S.A. Det kan man godt, men jeg ved ikke hvor tidligt. Udvandrerarkivet har i alle tilfælde noget på nettet ved jeg og jeg har da også læst her på siderne, at nogle finder disse oplysninger på andre måder. Var det ikke noget med Ellis Island? det tror jeg næsten. Jeg ved ikke, hvordan og hvor man finder det, men det er der vist en del andre der kan hjælpe dig med. Så kan jeg jo læse med, hvis nogen hjælper dig.

Skriv igen, hvis du mener jeg kan gøre mere herfra.

Mange hilsener fra Jette i Viborg

Dato: 21/03-04 10:24

Jamen, se lige her!!

Mit første forsøg i Udvandrerdatabasen har formentlig givet bonus!

Det kan vist ikke være andre end min Johanne, idet alderen passer perfekt, og der er tilsyneladende kun udvandret 2 personer med dette navn.

Men det er godt nok sent, at hun tager af sted, altså 10 år efter Christens formodede død.

Jeg troede jo, at hun tog Karen med sig, men nu ved jeg, at Karen er taget derover langt tidligere, sikkert sammen med sin kommende mand, idet de bliver gift 4. august 1866 i Ephraim, Sanpete, Utah, USA.

Jeg har søgt på både Karen og hendes tilkommende, Christen Christensen (Scorup), desværre forløbig uden held.

Man kan jo forestille sig et utal af årsager til, at Johanne først tager derover i 1872, men moderen var 57 år og enke i FT 1845, så hun ville være 74, da Christen døde i 1862 (måske var de stadigvæk sammen). Johanne kunne tænkes at være flyttet sammen med moderen, indtil denne dør.

Jeg har dog ikke kunne finde dem i senere FT.

Du er ret privilegeret ved at bo tæt på LAV, hvor f.eks. jeg primært er nødt til at bruge computeren og andres godhed.

Jeg er nok ikke den rette, men hvis du er interesseret i at få de web-steder, jeg anvender, sender jeg dem gerne via privat mail.

Mange hilsner fra Ole

------------------------------------------------------------------
Udtræk fra DDD Udvandrerdatabasen

2 post(er) fundet
Navn: Albertsen, Johanne Stilling: Enke
Alder: 61 Bestemmelsessted: New York
Kontrakt nr.: 506100 Forevisningsdato: 8/27/1872
Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Aalborg Sidste oph. amt: Aalborg
Sidste oph.sted: Aalborg Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I7273A0905

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Albertsen, Johanne Kr. Stilling: Frøken
Alder: 22 Bestemmelsessted: Audubon
Kontrakt nr.: 300600 Forevisningsdato: 10/17/1908
Fødested: Deby Fødesogn: Bjergby
Sidste oph.sogn: Brønderslev (Tdl. Vr. Br.slev) Sidste oph. amt: Hjørring
Sidste oph.sted: Toersm. Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Audubon Bestemmelses stat: ?
IDkode: I0809A0716

--------------------------------------------------------------------------------

Dato: 21/03-04 10:54

Hej Jette,

En hurtig rettelse:

Johannes mor, Maren Christensdatter dør 13. august 1845!

Så er det jo ikke så sært, at hun ikke findes senere.

M.h.t. Albert, som fødes 17. november 1846, står der noget om moderens navn?

"Rodet" i kirkebogen hvor Christen er nævnt samme år, kunne måske være i forbindelse med indskrivningen af denne Albert.

Hilsen Ole

Dato: 21/03-04 13:15

Hej Ole,
For at tage det sidste først, så står der ved Alberts fødsel 17. november 1846: søn af Christen Hansen og hustru Johanne Albertsdatter, husfolk i Lille Hulveien.
Det var da herligt, at der var gevinst i udvandrerdatabasen. Han du mon set om også Albert udvandrer?
Nu ved du i alle tilfælde, at Christen Hansen dør senest 1872, hvor Johanne emigrerer som enke. Du ved også, at hendes seneste opholdssted var Aalborg, så måske dør Christen Hansen netop i Aalborg. De kan jo begge være flyttet til Aalborg eller hun kan være flyttet dertil efter hans død.
Jeg forstår ikke helt det med folketællingerne. Du skriver, at Maren Christensdatter dør 13. august 1845, og derfor ikke findes på senere tællinger, men har du set efter om Christen Hansen og Johanne Albertsdatter er på folketællingerne i 1850,1855,1860 i Jerslev, nok Lille Hulveien?
Jeg vil da være glad, hvis du vil sende mig de web-steder du bruger, så har jeg da noget at forsøge med.
Hilsen Jette i Viborg

Dato: 21/03-04 15:26

Hej Ole

Nu har jeg siddet og gransket det hele igennem, jeg har mine tvivl med ft 1840, hvorfor skulle Christen have et forhold til Johanne og få et barn, være husmand og i ft 1845 er han brolægger.

det hænger ik sammen.

Prøv at følge datterens spor, hvornår blev hun gift?
står forældrene som forlovere?

Det kan da også være at både Johanne og Karen skulle være rejst sammen, men at der er kommet noget i Vejen, evt et dødfald.

blot en tanke

mange hilsener
bente

Dato: 21/03-04 20:35

Hvis Albert udvandrer, kunne det være ham her. Aldersmæssigt passer han. Moderen, Johanne, dør 21. juli samme år, så han har måske taget en hurtig beslutning om at rejse over til søsteren.

Men den føromtalte amerikanske database nævner intet om ham. Så mon ikke det vil være lidt forhastet at konkludere, at Albert rejste derover.

Til Bente: Jeg finder det slet ikke usandsynligt, at Christen figurerer både som husmand og brolægger. Næsten alle husmænd var nødt til at have arbejde ved siden af (ligesom i dag), og det er ikke sjældent at se stillingen som husmand kombineret med at være daglejer, skrædder, skomager, eller som her, brolægger.

Hilsen Ole

Udtræk fra DDD Udvandrerdatabasen
Navn: Christensen, Albert Stilling: Arbejder
Alder: 54 Bestemmelsessted: Halifax
Kontrakt nr.: 43000 Forevisningsdato: 3/8/1899
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Aalborg Sidste oph. amt: Aalborg
Sidste oph.sted: Aalborg Bestemmelses land: ?
Bestemmelses by: Halifax Bestemmelses stat: ?
IDkode: I9899C1408

Dato: 22/03-04 11:54

hej Ole

Har du undersøgt om Jens kommer med til Ålborg?

For når johanne's mor dør i 45 kan hun jo ikke have ham.

Mange hilsener
bente

Dato: 22/03-04 12:07

Jens kommer under ingen omstændigheder med ud af sognet, han flytter tilbage til sine forældre, som det fremgår af nedenstående FT fra 1845. Jens er her 9 år gammel.

Hvis, og jeg siger hvis Johanne flytter til Aalborg, sker det tilsyneladende langt senere, måske kun kort tid før rejsen til USA.

Det er fastslået, at Johanne får en søn i 1846.

Jens bliver som sagt i Danmark, og han får i 1865 en søn, Niels Christensen, med Inger Marie Nielsdatter, som dør kort efter fødslen og bliver begravet 20. august, samme dag som Niels døbes.

Hilsen Ole
---------------------------------------------
Christen Hansen, 38, Gift, , Broelægger, Albæk Sogn, Hjørring Amt
Johanne Albertsdatter, 34, Gift, , hans Kone, Hallund Sogn, Hjørring Amt
Jens Christensen, 9, Ugift, , deres Barn, Hallund Sogn, Hjørring Amt
Karen Christensdatter, 3, Ugift, , deres Barn, her i Sognet [Jerslev]

Dato: 22/03-04 13:19

hej

kan det ikke være i forbindels med modrens død at Albert rejser tur retur til USA?

mange hilsener
bente

Dato: 22/03-04 13:52

Hej Bente,

Slet ikke nogen dårlig indfaldsvinkel, den vil jeg dyrke lidt og måske finde ham i en senere FT i Danmark.

Han er desværre ikke nævnt i den amerikanske familie.

Hilsen Ole

Dato: 23/03-04 15:17

hej Ole

Jeg har fundet en vielse på Albert i Ålborg

ALBERT CHRISTENSEN

CHRISTIANE MARIE THEILGAARD

25 JUL 1874 Veggerby, Aalborg, Denmark

mange hilsener
bente

Dato: 23/03-04 15:39

hej Ole

nu skriver du at Karen fik navnet Skårup efter sin mand, jeg har fundet Skårup flere steder.

Stednavn Sogn Sognekode Kommunekode Amtskode

Skårup (Svendborg) 7679 479 1042 B.E.S.
Skårup Dreslette 7820 437 1042 B.E.
Skårup Feldballe 8176 739 1070 B.E.
Skårup Fruering 8035 745 1070 B.E.
Skårup Hanning 8773 669 1065 B.E.
Skårup Herritslev 7601 371 1035 B.E.
Skårup Klejtrup 8527 775 1076 B.E.
Skårup Ravnkilde 8280 833 1080 B.E.
Skårup Sjørring 8724 787 1076 B.E.
Skårup Skovby 7857 423 1042 B.
Skårup Vestervig 8648 785 1076 B.E.
Skårup Øsløs 8718 787 1076 B.

mange hilsener
bente

Dato: 23/03-04 17:45

hej igen

jeg har fundet ud af lidt mere om Skårup, bla. en i Ålborg, så Karen har tilsyneladende mødt sin kæreste der.

Stednavn Sogn Amt Kommune Herred Gammelt amt Bemærkning
Skårup Dreslette Fyns Haarby Båg Odense Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Skårup Feldballe Århus Rønde Djurs Sønder Randers Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Skårup Fruering Århus Skanderborg Hjelmslev Skanderborg Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Skårup Hanning Ringkøbing Skjern Bølling Ringkøbing Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Skårup Herritslev Storstrøms Nysted Musse Maribo Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Skårup Klejtrup Viborg Møldrup Rinds Viborg Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Skårup Ravnkilde Nordjyllands Nørager Års Ålborg Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.

mange hilsener
bente

Dato: 23/03-04 17:53

hej

jeg har fundet en Christen fra Skårup, Ålborg

Samtlige personer i husstanden
aalborg, Aars, Ravnkilde, Skaarup Bye, , en Gaard, 65, FT-1845
Der vises flg. felter:
Christen Pedersen, 36, Gift, , Gaardmand, Aarestrup Sogn
Maria Eriksdatter, 31, Gift, , hans Kone, Aarestrup Sogn
Peder Christensen, 3, Ugift, , deres Barn, her i Sognet
Christen Christensen, 2, Ugift, , deres Barn, her i Sognet
Peder Eriksen, 22, Ugift, , Tjenestekarl, Haverslev Sogn
Anne Maria Sørensdatter, 17, Ugift, , Tjenestepige, Haverslev Sogn
Peder Andersen, 71, Gift, , Aftægtsmand, her i Sognet
Karen Pedersdatter, 86, Gift, , Aftægtkone, Rold Sogn
Peder Hansen, 74, Ugift, , Fattiglem, Skjørping Sogn

mange hilsener
Bente

Dato: 23/03-04 18:01

Karen HANSEN Household
Female

Other Information:
Birth Year <1844>
Birthplace DEN
Age 36
Occupation Makes Straw Hats
Marital Status W <Widowed>
Race W <White>
Head of Household Karen HANSEN
Relation Self
Father's Birthplace DEN
Mother's Birthplace DEN

Source Information:
Census Place Ephraim, Sanpete, Utah
Family History Library Film 1255337
NA Film Number T9-1337
Page Number 391C

hilsen
bente

Dato: 23/03-04 18:29

Hej Bente,

Jeg beklager, at jeg ikke har været mere præcis, da jeg mente, at Scorup stammede fra Christian Christensen hjemegn.

Jeg tænkte på Skårup Hovedgård ved Sindal.

Efter mine oplysninger er Karen ikke enke i 1880, hvor jeg formoder din amerikanske folketælling er fra, da den siger født 1844 og 36 år gammel.

Hun bliver gift i 1866, dør i 1902, mens hendes mand først dør i 1915.

Christian blev født på Aagaard, som meget vel kan have ligget på Skårups jord.

Hilsen Ole

Dato: 24/03-04 13:21

hej ole

kender du ham her?

Navn: Albrechtsen, Søren Stilling: Landmand
Alder: 23 Bestemmelsessted: Chicago, Ill.
Kontrakt nr.: 97200 Forevisningsdato: 3/21/1872
Sidste oph.sogn: Hallund Sidste oph. amt: Hjørring
Sidste oph.sted: Hallund, Hjørring Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Chicago Bestemmelses stat: Illinois
IDkode: I7172A1514

hilsen
bente

Dato: 24/03-04 13:32

hej Ole

jeg ved ikke om det er de rigtige personer, og om du har dem?

Dette skulle så være sønner til karen og Christian ( I Hope)

Christen Peter Scorup
Male Family

Event(s):
Birth: 26 JUL 1867 Ephraim, Sanpete, Utah

Christening:
Death: 26 MAY 1938

Burial:

Parents:
Father: Christian Kristensen Family
Mother: Karen Hansen

Marriages:
Spouse: Unavailable Family
Marriage: 09 JUN 1908

James or Jens Halvor Scorup
Male Family

Event(s):
Birth: 20 DEC 1869 Ephraim, Sanpete, Utah

Christening:
Death: 09 FEB 1920

Burial:

Parents:

Marriages:
Marriage: 04 SEP 1907

John Albert Scorup
Male Family

Event(s):
Birth: 29 SEP 1873 Ephraim, Sanpete, Utah

Christening:
Death: 05 NOV 1959

Burial:

Parents:

Marriages:
Spouse: Emma Theadora Bayles Family
Marriage: 02 JAN 1895

hilsen
bente

Dato: 24/03-04 14:09

Hej Bente,

Jeg havde nu de børn, men ingen data, så tak for det.

Karen og Christian får følgede børn med efternavnet Scorup:

Peter Christian, James Halvor, John Albert, Victor Emanuel, Caroline Johanne, Elvilda Marie, Mary Christine og Olevia.

Jeg har ingen Søren relateret til slægten Albrethsen eller Albrechtsen.

Hilsen Ole

Dato: 24/03-04 14:29

hej Ole

det var bare et forsøg, da jeg stødte på navnet.

jeg undrer mig stadig over hvor navnet SKårup, Scorup dukker op fra.

hilsen
bente

Dato: 24/03-04 14:45

hej

kan ikke finde Mary

Victor Emanuel Christensen Scorup
Male

Event(s):
Birth: 12 MAR 1875 Salina, Sevier, Utah

Christening:
Death: 16 JAN 1933

Burial:

Parents:

-------------------------------------------------------------------------------------------

ALVILDA SCORUP
Female

Event(s):
Birth: 03 FEB 1880 Salina, Sevier, Utah

Christening:
Death: 03 FEB 1979

Burial:

Parents:
Father: CHRISTIAN SCORUP Family
Mother: KAREN HANSEN

----------------------------------------------------------------------------------------------

John Albert Scorup
Male Family

Event(s):
Birth: 29 SEP 1872 Ephraim, Sanpete, Utah

Christening:
Death:
Burial:

Parents:
Father: Christen Scorup Family

Marriages:
Spouse: Laura Eldora Wilson Family

---------------------------------------------------------------------------------------------

Alvilda Scorup
Female Family

Event(s):
Birth: 03 FEB 1880 Salina, Sevier, Utah

Christening:
Death:
Burial:

Marriages:
Spouse: John Oscar Andersen Family

-----------------------------------------------------------------------------------------

Johanne Caroline Christensen or Scorup
Female

Event(s):
Birth: 21 JUN 1877 Salina, Sevier, Utah

Christening:
Death: 20 SEP 1897

Burial:

Parents:

---------------------------------------------------------------------------------------------

Olivia Scorup
Female Family

Event(s):
Birth: 04 APR 1885 Salina, Sevier, Utah

Christening:
Death:
Burial:

Parents:

Marriages:
Marriage: 24 DEC 1913

----------------------------------------------------------------------------------------

mange hilsener
bente

Dato: 24/03-04 17:42

Hej Ole,
Efter at have været i kontakt med LAV har jeg nu styr på Jerslev kirkebog.
Jeg har set efter vielsen i 1858 den 23. november mellem Christen Hansen og Else Marie Pedersen. Vielsen var det godt nok, men det var ikke DIN Christen Hansen, idet brudgommen var ungkarl og kun 25 år. Så kan du da udelukke den.
Christen Hansen er - efter min mening - ikke død i Jerslev mellem 1846 og 1872, så mit bud er, at familien har forladt sognet. Måske er de rejst direkte til Ålborg eller måske har de boet et andet sted, hvor Christen er død, hvorefter Johanne så selv er fortsat til Ålborg.
Jeg kan ikke se dem på afgangslisterne, men de dækker ikke alle de aktuelle år og man kan jo også sagtens flytte uden at stå i afgangslistene.
Måske kan du få en eller anden til at se i registeret over viede og døde i Ålborg på LAV. Det er nemt og meget hurtigt gjort. Det kunne jo være Christen stod der. (Husk at se under både C og K for Christens vedkommende)
Hvis der er mere jeg kan gøre herfra så "sig endelig til".
Mange gode hilsener fra Jette i Viborg

Dato: 25/03-04 09:39

Kære Jette og Bente,

Tak til Jette for det gode tip, som jeg vil forfølge.

Og tak til Bente for dine oplysninger om Karen og Christians børn, det har faktisk været sådan, at de oplysninger, du har fundet, har bekræftet i forvejen kendte, men også føjet nye data til.

Bortset fra et par tilfælde af lidt uenighed om fornavnenes rækkefølge, er oplysningerne identiske, og det ses jo af flere af navnene, at den danske families navne gentages. Især lægger man mærke til Christen, Jens/James, Johanne og Albert.

Jeg har nu fødselsdata på alle 8 og dødsdata på de 7 (- Olevia), samt vielser m.v.

Mary Christine Scorup er født 18. april 1882 og død 23. juni 1950.

Mange hilsner fra Ole

Dato: 25/03-04 14:18

Hej Bente,

Jeg så lige lidt på din ide med, at Albert skulle have giftet sig med Christiane Marie Theligaard i Veggerby.

Jeg har ikke rigtigt forstået, hvorfor Albert skulle flytte til Aalborg, men en søgning på Theilgaard viste, at en sådan størrelse var der også født i Jerslev Sogn, som unægtelig er mere nærliggende.

En kontrolsøgning med Alberts forældre sat ind i søgeskemaet gave nedenstående resultat, som må siges at være lige i øjet.

Denne frøken Theilgaard er født i Jerslev i 1850.

Og så fik vi jo også lige Alberts dødsdato som sidegevinst.

Tak for hjælpen, Bente.

Hilsen Ole

Albert CHRISTENSEN (AFN: 4XWX-KM) Pedigree
Sex: M
Event(s):
Birth: 17 Nov 1846
Jerslev, Hjrrng, Dnmr
Death: 16 May 1931
Parents:
Father: Christen HANSEN (AFN: 1XK0-CL)
Mother: Johanne ALBERTSEN (AFN: 4XWW-ZK)
Marriage(s):
Spouse: Christiane Marie Elizabeth THEILGAARD (AFN: CWL4-96)
Marriage:

Gå til side: 12Næste
Aktuel side: 1 af 2

Gå til: GrupperEmnerSøgSøgLog ind
Desværre kan kun registrerede brugere skrive i dette forum.
This forum powered by Phorum.

Dis-Danmark - Skriv mail til moderatorForum moderator